Projektowanie znaków logo nie jest zadaniem łatwym. Logo jest bez wątpienia najważniejszym elementem tożsamości wizualnej każdej firmy. Od niego zaczyna się tworzenie marki, jej rozpoznawalności na rynku.

Na początek warto wspomnieć, że określeń logo i logotyp nie powinniśmy stosować zamiennie, nie są bowiem tożsame. Najprościej można to przedstawić w formie równania:
LOGO = SYGNET + LOGOTYP

Sygnet to znak graficzny, obrazek występujący w logo. Może być umieszczony po bokach logotypu, ponad nim, pod nim lub wręcz być z nim połączony. Sygnet możemy wykorzystywać jako samodzielny element tożsamości wizualnej firmy. Wówczas ważne jest, by jego forma była na tyle unikalna i charakterystyczna, żeby odbiorcy kojarzyli go z marką.

Logotyp natomiast, to tekstowa część logo – słowo lub zbitek słów – pokazana w formie graficznej. Podobnie, jak sygnet, możemy go stosować w komunikacji wizualnej firmy jako element samodzielny. Wszystko zależy od potrzeb komunikacyjnych firmy.

infografika – przykłady
projektowanie znaków logo – co jest ważne?

Projektowanie znaków logo zaczynam zwykle analizując informacje o firmie – profilu i strategii jej działania, wizji oraz misji jaką przyjęła. Sprawdzam czy konieczne będzie takie opracowanie logo, by jego elementy mogły funkcjonować również indywidualnie. Nazwa firmy pomaga mi często w doborze skojarzeń obrazowych, które posłużą mi do stworzenia sygnetu. Wiąże się on również z profilem działania, czyli tym, czym firma się zajmuje. Następnie dobieram typografię, która powinna być oryginalna, współgrać z nazwą i określać markę.

Ogromną wagę przywiązuję do kompozycji treści, jej układu. To, gdzie i w jaki sposób umieszczę elementy składowe logotypu będzie wpływało na ich czytelność i zrozumienie. Zazwyczaj wykonuję kilka wariantów znaku. Sprawdzam, czy treść lepiej wygląda w jednej linii, czy może powinna być podzielona na kilka poziomów. Dobieram format i rozstaw czcionki. Testuję, co będzie właściwsze – wersaliki czy kapitaliki, pogubienia czy wersje light. Tworzę układy z różnymi wariantami sygnetów.
Bardzo ważny jest również etap doboru kolorystyki – to kolejny element, który wpływa na rozpoznawalność marki, tworzy jej wyróżnik.

Logo ma ogromny wpływ na proces kreacji kolejnych elementów reklamowo – informacyjnych firmy. Doskonale widać to chociażby na przykładzie materiałów poligraficznych, reklamy zewnętrznej i wizerunku strony internetowej firmy Fabryka Czystości. Warto więc zadbać o to, by je właściwie wykonać.